Laboratoř virtuálních geografických prostředí

Laboratoř virtuálních geografických prostředí (VGE Lab) je nové a rozvíjející se pracoviště zabývající se výzkumem a inovací v oblasti imerzní virtuální reality (iVR) s důrazem na geografii, kartografii a geoinformatiku.

Virtuální geografické prostředí (anglicky Virtual Geographic Environment – VGE) je pojem označující virtuální reprezentaci reálného “geografického” prostředí kombinující vizualizační, simulační a analytické nástroje s cílem prohloubení znalostí v geografické sféře (geografická vizualizace, prostorové analýzy, problem solving, spolupráce v kolaborativních virtuálních prostředích, vzdělávání, nebo trénink kognitivních procesů); problematika geografie je v nich prezentována dynamickou a interaktivní formou.

Bez popisku
VR aplikace "VRstevnice"
VR aplikace “Biomy”
VR aplikace "Bivariate"
iVR prostředí

 

Vybavení laboratoře:

Laboratoř je vybavena moderními headsety pro imerzní virtuální realitu (IVR), eye-tracking brýlemi výkonnými procesními zařízeními, která jsou k dispozici také pro studenty Geografického ústavu v rámci řešení jejich závěrečných prací, nebo projektů.

  • 3x VR HMD Varjo XR-4
  • 3x ET Pupil Labs Neon "Just act natural"
  • 1x VR HMD HTC Vive Pro Eye
  • 2x VR HMD Pico Neo 3 Pro Eye
  • 4x VR HMD Oculus Quest 2
Varjo XR-4
Pupil Labs Neon
Pico Neo 3 Pro Eye a Oculus Quest 2
HTC Vive Pro Eye

 

Participace na projektech:

V posledních letech patřily mezi hlavní výzkumné projekty zejména studie evakuace, prostorového chování a navigace v prostředí virtuálních budov, kartografická vizualizace v IVR, nebo výuka geografie v kolaborativní imerzní virtuální realitě.

01/2025 - 12/2028: AMOS (CZ.02.01.01/00/23_025/0008717) – Společnost v pohybu: příležitosti a rizika nových forem mobility pro českou společnost a ekonomiku (projekt MŠMT); hlavní řešitel – Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova; stránky projektu

09/2023 - 11/2026: VRcom (TQ01000181) – Sociálně-motivační efekt virtuální reality v distančním vzdělávání (projekt TAČR); hlavní řešitel – Katedra informačních studií a knihovnictví, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita

09/2023 - 09/2026: WayDesign (TQ01000352) – Designérské řešení a optimalizace orientačního značení pro zdravotnická zařízení a orientaci v nich (projekt TAČR); hlavní řešitel – CZECHDESIGN CENTER s.r.o.

01/2023 - 12/2025: BARIÉRY (23-06187S) Identifikace bariér v procesu komunikace prostorových sociálně-demografických informací (projekt GAČR); hlavní řešitel – Katedra geoinformatiky, Přírodovědecká fakulta, Univerzita Palackého v Olomouci; stránky projektu

06/2020 - 12/2023: EduInCIVE (TL03000346)Vzdělávání v kolaborativní imerzivní virtuální realitě (projekt TAČR); hlavní řešitel – Katedra informačních studií a knihovnictví, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita; stránky projektu

01/2019 - 12/2022: CANAVERAL (TL02000103)Kognitivní psychologie a prostorová syntaxe ve virtuálním prostředí pro agentní modely (projekt TAČR); hlavní řešitel – Geografický ústav, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita; stránky projektu

 

Závěrečné práce:

AUERMÜLLEROVÁ, Anna. Alternativní metody výuky geografie. Diplomová práce, GeogÚ PřF MU, 2024. Dostupné z: https://theses.cz/id/inhx6p/

UGWITZ, Pavel. Facilitating and Evaluating User Behavior In Virtual 3D Environments. Disertační práce, GeogÚ PřF MU, 2022. Dostupné z: https://theses.cz/id/xa2nqo/

BOŘIL, Jan. Využití VGE pro výuku prostorových úloh - role interakce. Diplomová práce, GeogÚ PřF MU, 2022. Dostupné z: https://theses.cz/id/hpvuqi/

BOŘIL, Jan. Kartografická vizualizace pro účely evakuace. Bakalářská práce, GeogÚ PřF MU, 2020. Dostupné z: https://theses.cz/id/f9hmdv/

MARTINCOVÁ, Jana. Vliv stínu na vnímání virtuálních prostředí. Diplomová práce, GeogÚ PřF MU, 2020. Dostupné z: https://theses.cz/id/crk70k/

FILA, Milan. Vliv úrovně detailu na vnímání trojrozměrné kartografické vizualizace. Diplomová práce, GeogÚ PřF MU, 2020. Dostupné z: https://theses.cz/id/epjge4/

PAVLAČKOVÁ, Nikola. Způsoby pohybu ve virtuální realitě a jejich vliv na chování uživatelů. Bakalářská práce, GeogÚ PřF MU, 2020. Dostupné z: https://theses.cz/id/68nk4x/

KVARDA, Ondřej. Virtuální realita jako prostředek kartografické komunikace. Diplomová práce, GeogÚ PřF MU, 2020. Dostupné z: https://theses.cz/id/xssg6j/

KVARDA, Ondřej. Možnosti nízkonákladových prostředků v oblasti virtuální reality. Bakalářská práce, GeogÚ PřF MU, 2018. Dostupné z: https://theses.cz/id/loidab/

 

Publikace s participací laboratoře VGE:

STACHOŇ, Zdeněk, Kateřina JOCHECOVÁ, Ondřej KVARDA, Dajana SNOPKOVÁ, Pavel UGWITZ, Alžběta ŠAŠINKOVÁ, Stanislav JEŽEK, Petr KUBÍČEK, Vojtěch JUŘÍK, Hana ŠVEDOVÁ a Čeněk ŠAŠINKA. The possibilities of using immersive virtual environments in research on way finding. International Journal of Human-Computer Studies. Elsevier, 2025, roč. 196, s. 103442–103461. ISSN 1071-5819. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2024.103442

BRŮŽA, Vojtěch, Alžběta ŠAŠINKOVÁ, Čeněk ŠAŠINKA, Zdeněk STACHOŇ, Barbora KOZLÍKOVÁ a Jiří CHMELÍK. Immersive and Interactive Learning With eDIVE: A Solution for Creating Collaborative VR Education Experiences. COMPUTER GRAPHICS FORUM. England: Wiley, 2025, roč. 44, č. 1, s. 1–15. ISSN 0167-7055. Dostupné z: https://doi.org/10.1111/cgf.70001

FILA, Milan, Radim ŠTAMPACH a Zdeněk STACHOŇ. The role of level of detail in 3D cartographic visualizations. Geografie. Czech Geographic Society, 2024, roč. 129, č. 2, s. 159–185. ISSN 1212-0014. Dostupné z: https://doi.org/10.37040/geografie.2024.007

STACHOŇ, Zdeněk, Ítalo SOUSA DE SENA. Designing Learning Activities in Minecraft for Formal Education in Geography. INTERNATIONAL JOURNAL OF EMERGING TECHNOLOGIES IN LEARNING. GERMANY: KASSEL UNIV PRESS GMBH, 2023, roč. 18, č. 4, s. 32–49. ISSN 1863-0383. Dostupné z: https://doi.org/10.3991/ijet.v18i04.36307

SNOPKOVÁ, Dajana, Laure DE COCK, Vojtěch JUŘÍK, Ondřej KVARDA, Martin TANCOŠ, Lukáš HERMAN a Petr KUBÍČEK. Isovists compactness and stairs as predictors of evacuation route choice. Scientific Reports. Berlin: Nature Portfolio, 2023, roč. 13, č. 1, s. 1–15. ISSN 2045-2322. Dostupné z: https://doi.org/10.1038/s41598-023-29944-8

UGWITZ, Pavel, Ondřej KVARDA, Zuzana JUŘÍKOVÁ, Čeněk ŠAŠINKA a Tamm SASCHA. Eye-Tracking in Interactive Virtual Environments: Implementation and Evaluation. Applied Sciences. Basel, Switzerland: MDPI, 2022, roč. 12, č. 3, s. 1–30. ISSN 2076-3417. doi:10.3390/app12031027. Dostupné z: https://www.mdpi.com/2076-3417/12/3/1027

JOCHECOVÁ, Kateřina, Michal ČERNÝ, Zdeněk STACHOŇ, Hana ŠVEDOVÁ, Natálie KÁČOVÁ, Jiří CHMELÍK, Vojtěch BRŮŽA, Ondřej KVARDA, Pavel UGWITZ, Alžběta ŠAŠINKOVÁ, Nicola Catherine FOŘTOVÁ a Čeněk ŠAŠINKA. Geography Education in a Collaborative Virtual Environment: A Qualitative Study on Geography Teachers. International Journal of Geo-Information. 2022, roč. 11, č. 3. ISSN 2220-9964. doi:10.3390/ijgi11030180. Dostupné z: https://www.mdpi.com/2220-9964/11/3/180

SNOPKOVÁ, Dajana, Pavel UGWITZ, Zdeněk STACHOŇ, Jiří HLADÍK, Vojtěch JUŘÍK, Ondřej KVARDA a Petr KUBÍČEK. Retracing evacuation strategy: A virtual reality game-based investigation into the influence of building’s spatial configuration in an emergency. Spatial Cognition & Computation. Taylor & Francis, 2021, roč. 22, 1–2, s. 30–50. ISSN 1387-5868. doi:10.1080/13875868.2021.1913497. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13875868.2021.1913497

 

Kontakt na Laboratoř VGE:

Načítám mapu…

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info